fredag 7 januari 2011

Carrot cupcake


Barnen har lagat morötter i marsipan


Mina morötter som ska pryda muffinsen


Barnen och jag vaknade tidigt. Fick för mig att vi skulle baka morotskaks muffins.
Arbetsamma barn jobbade i köket, det skalades och revs morötter.
Färgade marsipan gjorde vi också.  Philip och William tyckte det var enkelt att få till orange färg, man bara blandar gul och röt och vips har man orange.

Igår hade vi middags gäster ( Farmor, Cherina , David, Morgan, Lisbet och lilla Alice).
Vi serverade Familje ribbe, med gräddsås, kokt potatis och hemlagad äppelsylt. Mums!
 Till efterätt Morotskaks muffins och vanilj glass med varma bär.



Efterfrågat recept:

Morotskaksmuffins

2 1/2 dl olja med neutral smak
3 1/2 dl socker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 tsk kanel
( 1/2 nyriven muskot)
( 1/2 - 1 dl mycket grovt hackade valnötter)

Topping:

200g rumsvarmt smör
200g philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
saft och (skal) av 1 citron

Receptet är Rosendals trädgårdscafes Morotskaks recept
Jag har fyllt 2/3 delar av amrikanska muffinsformen (tror det var ca 12 st).


3 kommentarer:

  1. Hej.

    Vi är också sugna att komma på fika hos er.

    Kanske det går att önska Silviakaka till inflyttningsfesten? För snart får det "änna"vara dax för flytt, eller hur?

    Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Hur länge har du dom i ugnen och vilken temperatur? Tänkte jag skulle testa :) Hälsningar Emilie

    SvaraRadera
  3. Emilie: Tror 175 grader, amerikanska muffinsformarna körde jag nog i 15-20min, kommer tyvärr inte riktiogt ihåg. Du får testa dig fram. "vanlig" storleken på muffinsformen ca 10-12 min.
    Lycka till!

    SvaraRadera