måndag 21 november 2011

Abbes kringlor

Lyssnade på barnens Astrid Lingrens cd skiva i fredags.
Hörde sången om Madicken.
Oj vad vi blev sugna på Abbes kringlor.
Så det blev kringlor till fredagens fika.

Abbes socker kringlor


Detta behövs:

250 g smör
2 1/2 dl lättmjölk
50 g jäst ( för söta degar)
1 stort ägg
1 1/2 dl vit sirap
1 krm salt
1 tsk bakpulver
ca 14 dl vetemjöl  (jag använde special vetemjöl)

Till pensling:

50 g smör
strösocker
  • Smält smör och tillsätt mjölken. Låt blandningen bli finger varm.
  • Finfördela jästen och häll degvätskan över . Rör tills jästen löst sig.
  • Tillsätt ägg, sirap och salt.
  • Blanda mjöl och bakpulver tillsammans, tillsätt och blanda till en smidig deg.
  • Låt jäsa ca 40 min.
  • Arbeta i hop degen och rulla till längder som du formar till kringlor.
  • Låt kringlorna jäsa på plåt i ca 40 min.
  • Sätt under tiden ugnen på 220 grader.
  • Grädda kringlorna mitt i ugnen ca 8 -9 min beroende på storlek. Vid förlång gräddnings tid blir de torra och tråkiga. 
  • Pensla kringlorna med smör och doppa dem i socker medan de fortfarande är varma.

Utmaning: Försök att äta de här kringlorna utan att slicka bort sockret runt munnen.


4 kommentarer:

  1. ser gott ut, moster

    SvaraRadera
  2. Det ser jättegott ut!
    Och om man inte har någon vit sirap, tar man lika mycket socker istället? I det här landet kan man knappt få tag på nån sorts sirap, och jag har bara ljus kvar, får bunkra lite mera till jul... ;)

    SvaraRadera
  3. Linda, kolla denna länk:
    http://www.recepthjalpen.se/sirap.html

    Jag bunkrar fortfarande Norska saker :)

    SvaraRadera