söndag 21 augusti 2011

Första Hajken

Fredag till lördag var Mathias och Philip på Far och son hajk för första gången.
Regnet bara öste ner. Tur att de sover inne i en stuga.
Vi andra som var hemma laddade med fredags mys och film.
Kvälls saga i Mammas och Pappas säng till sist.
Julia och William tyckte att jag skulle bli så ensam när Pappa var borta, att det var nog bäst att de sov hos mig.
William sa:  Mamma du kan ju inte sova helt ensam i den stora sängen.
Så vips, somnade de snabbt och nöjda.

Lördag morgon vaknade jag att jag hade ett varsit barn på varsin arm. William och Julia hade passat bra på sin mamma. Jag behövde inte alls känna mig ensam.

En stilla och mysig lördags morgon.
Vi passade på att göra lite play do degar i fina färger.


Play-do

Ingredienser:

4 dl vetemjöl
3 dl salt
2 msk alun
3 msk matolja
5 dl kokande vatten
karamellfärg


  • Blanda de torra ingredienserna. Var försiktig med alunet. Det irriterar huden i "torr" form så blanda till degen själv.
  •  När vattnet kokar, häll i karamellfärgen. Häll i mycket karamellfärg så blir det en starkt färgad play-do.
  •  Häll oljan och det kokande vattnet över torrvarorna. Blanda tills degen blivit smidig, gärna i hushållsassistent. Låt svalna.
  • Stoppa degen i plastpåse eller burk med lock och spara i kylen, den går att använda många gånger.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar